1. oktober 2012

Bukser til guttene

Etter å ha blitt inspirert av alle de flotte bloggerne der ute som stadig vekk presenterer et nytt prosjekt; klær til barna, puter, tepper, etc, fikk jeg lyst til å prøve meg med symaskinen jeg også. Sist gang jeg var i nærheten av å sy et plagg, var på 80-tallet, og det begynner å bli noen år siden... Den eneste symaskinen jeg har eid, er en liten, rød symaskin jeg fikk av mine besteforeldre tidlig på 80-tallet - barneutgave med både rett- og sikk-sakk søm. Kanskje ikke det beste utgangspunktet for å sy klær til de små, håpefulle, men jeg kunne ikke la dette stoppe meg! Etter å ha lånt symaskin av min kjære søster, funnet et mønster jeg kunne like (og klare) hos Panduro (MiniKrea) og tatt et dypdykk i boden etter noe stoff jeg kjøpte på impuls hos Stoff og Stil for noen år siden, hadde jeg det jeg trengte. Da var det bare å sette i gang!

Stripete, tynn kordfløyel fra Stoff og Stil. Foret fant jeg i sengetøysskapet, et gammelt, mykt flanellaken. Mønsteret kopierte jeg over på mønstervlieselin fra Stoff og Stil. Da kan mønsteret brukes flere ganger uten at jeg behøver å være redd for at papiret skal revne eller bli ødelagt ved første gangs bruk.
 
Resultatet ble to bukser, str. 4 og 6. Det gikk kjapt når jeg først kom i gang. Det som tok lengst tid, var å kopiere over mønsteret, først til mønstervlieselin og deretter til stoffet. Dvs, jeg brukte gangske lang tid til å tilpasse sømlengde og fasthet siden jeg ikke kjente symaskinen - og siden jeg ikke hadde sydd noe som helst på flere år...
 
Guttene ble så fornøyde at de ikke kunne vente med å ta på seg buksene!
Jeg fikk ikke lov til å se over løse tråder og annet småplukk - buksene skulle på før høstens store begivenhet; Vennebyshowet, Mysteriet i Venneskogen.
 

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...