18. oktober 2012

Holde varmen i vinter

På kjølige dager kan det være godt å ha noe som varmer på beina, spesielt hvis antrekket innebærer thights eller strømpebukser noe jeg mer eller mindre har bodd i den siste tiden da magen vokser og de fleste bukser føles for trange... Det slo meg at et par leggvarmere ville være perfekt til formålet. Jeg har ikke hatt leggvarmere siden midten av 80-tallet da mamma strikket et par til meg. Dessverre husker jeg ikke fargen, men det er vel ikke umulig at det var en eller annen pastell. Sikkert skikkelig lekkert :)

Denne gangen har jeg satset på et multifarget garn fra SparKjøp av typen Sportsgarn. Jeg brukte ca 2 nøster per leggvarmer. Det blir fort så mye restegarn, at jeg valgte å lage de så lange som garnet tillot.

Jeg startet med 56 masker på rundpinne nr 4,5, lengde 40 cm. Videre strikket jeg to rette og to vrange i ca 10 omganger, deretter 4 rette og 4 vrange så langt som jeg tok sjansen på samtidig som jeg skulle ha nok garn til en avsluttende vrangbord. Til slutt strikket jeg to rette og to vrange i ca 16 omganger (mest for å få slutt på garnet). Jeg kunne altså ha strikket litt lengre med fire rette og fire vrange før jeg gikk over til to og to... Det gikk utrolig kjapt å bli ferdig! Jeg kunne ta de i bruk bare noen kvelder etter at jeg startet.

 Det ferdige resultatet
 Bunnen med 10 rader to rette - to vrange
 Toppen med 16 rader to rette - to vrange
 De ble tatt i bruke umiddelbart - riktignok innomhus...
 
Leggvarmere kan være en kjapp og kjekk gave å gi bort til frosne venninner nå i tiden som kommer - forhåpentligvis med noen fine, kalde dager - noe som dessverre ikke er gitt her på Vestlandet...
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...