19. september 2013

Når høstmørket senker seg...

 
...er det tid for å tenne lys - masse lys! Så hvorfor ikke lage noen lyslykter selv?

Jeg må innrømme det, jeg ser mye tv på kveldstid - helst krim - men det er mye annet som også står på. Jeg kan samtidig ikke se tv uten å ha et håndarbeid mellom hendene. Til tider er jeg usikker på om jeg holder på med håndarbeid for å se tv eller om jeg ser tv for å holde på med håndarbeid... Sannheten er vel en blanding - noen ganger det ene, andre ganger det andre. Hva har så dette å gjøre med høstmørket og lyslykter? Mørketid er lystid og tvtid, tvtid er håndarbeidtid - og lyslykter kan lages ved hjelp av håndarbeid (og en syltetøyglad familie).

Da jeg hadde gjor ferdig et større håndarbeid, var jeg på jakt etter noe som var mindre og som ikke ville ta særlig lang tid. Samtidig ville jeg prøve ut ulike strukturer, blant annet fletting som jeg ikke hadde prøvd før. Jeg var blitt fortalt flere ganger at fletting var veldig enkelt, men jeg trodde ikke helt på de som påstod det... Men denne typen fletting viste seg faktisk å være veldig enkelt :) Jeg hadde heller ikke lyst til å lage lapper for lappenes/strukturens skyld, jeg ønsket at det jeg laget skulle kunne brukes til noe. Heldigvis hadde jeg samlet sammen flere syltetøyglass med tanke på glassmaling. Det endte med at jeg tok frem rundpinnene og satte i gang. Resultatet ser dere under.

Perlestrikk - annenhver rett og vrang
I stedet for å gjøre omvendt på neste runde, valgte jeg å strikke to og to like runder.
Bred vrangbord - tre rette og tre vrange
Rutemønster - tre rette og tre vrange i fire omganger
Til slutt enkel fletting!
Og ny farge - det ble litt kjedelig kun med turkis...
 
Hvis noen drar kjensel på innholdet, så er det et gammelt innlegg som er resirkulert - rett og slett fordi jeg kom i skade for å trykke på et eller annet og vips! der var det borte fra bloggen... Men, det er høst, og det er tid for lys, så hvorfor ikke ta frem strikketøyet og lag lykter som kan lyse opp tilværelsen i den mørke tiden som nå står foran oss?

1 kommentar:

  1. Så utrolig fine:)
    Jeg syr for det meste, så derfor blir det veldig lite tv-titting her:)
    Men om vi reiser på tur, tar jeg alltid med noe å hekle på. Må jo ha noe å henge fingrene i.
    Koselig at du ville være med på min give away.
    Ønsker deg Lykke til:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...